Raport Polska na Talerzu 2015 to wiedza pomocna osobom, które piszą biznesplan “pod gastronomię” ale i przydatna dla tych, którzy już prowadzą swój lokal.
Cały Raport Polska na Talerzu 2015 możesz pobrać tutaj. Poniżej wybrane pytania wraz z krótkim komentarzem:
Ile zarobisz na jednym gościu?
24 złote
Ta informacja przyda Ci się w biznesplanie – tyle przeciętnie wydaje gość w lokalu. Oczywiście to tylko krajowa średnia, a chcąc dojść do średniej z Twojego miasta, musisz wykonać odpowiednie szacunki przyszłej sprzedaży.
Na co zwracają uwagę goście przy wyborze lokalu?
- jakość dań 58%
- ceny 47%
- lokalizacja 30%
- obsługa 23% (ważna zwłaszcza dla mężczyzn)
- rekomendacje 23%
- popularność lokalu 16%
- rozbudowane menu 16%
- promocje 13% (ważne dla osób 15-24 lata)
- wystrój lokalu 10%
- pochodzenie produktów 10% (ważna zwłaszcza dla osób pow. 35 lat)
- aspekty zdrowotne posiłku 6%
- lokal przyjazny rodzinom z dziećmi 5%
- znany szef kuchni 4%
- dostępność dań bez alergenów 2% (ważne głównie dla alergików)
Zwróć uwagę na pierwszą “5” rankingu. Te elementy to klucz do uzyskania przewagi konkurencyjnej i wyznacznik marketingu gastronomicznego.
Co zniechęca gości do powrotu do lokalu?
- jakość dań 72%
- obsługa 61%
- brak czystości 55%
- zbyt wysokie ceny 50%
- wystrój lokalu 17%
- lokalizacja 14%
- brak miejsca dla dzieci 5%
Te opinie niech są dla Ciebie wyznacznikiem przed badaniem jakości świadczonych usług.
Jaka powinna być obsługa w Twoim lokalu?
- kompetentna – potrafiąca udzielić rzetelnej informacji 74%
- profesjonalna 76%
Tak, to są główne cechy dobrego kelnera. Jak widzisz, jeśli oszczędzasz na kelnerach i traktujesz ich jako 5 koło u wozu, to daleko nie zajedziesz.
Czy goście będą zgłaszać Ci uwagi w lokalu?
- Tak 29%
- Nie 71%
Jak widzisz goście nie kwapią się aby powiedzieć Ci prosto w twarz, że potrawa była niedobra. Ale po przyjściu do domu procenty się odwracają i jest duże prawdopodobieństwo, że podzielą się opinią np. na Facebooku. A wówczas zadasz sobie pytanie, jak radzić sobie z negatywnymi opiniami.
Jakie innowacje są mile widziane przez gości?
- posiłki przeznaczone na daną porę dnia 39%
- mniej kaloryczne jedzenie 32%
- zmniejszenie wielkości potraw na rzecz jakości i estetyki dań
Innowacje w branży gastronomicznej najlepiej śledzić czytając prasę gastronomiczną i blogi gastronomiczne.
Gdzie goście szukają informacji i opinii o Twoim lokalu?
- u znajomych/rodziny 61%
- Facebook 16%
- fora internetowe 9%
- prasa 8%
- telewizja 7%
- serwisy internetowe z recenzjami 6%
- blogi 4%
- nie szukam informacji o lokalach 27%
Powyższe statystyki są drogowskazem, jakie media warto wybrać jeśli chcesz dotrzeć do największej liczby gości. Podczas budowania strategii reklamy Twojego lokalu stawiaj tylko na te kanały, którymi dotrzesz do Twojej grupy docelowej.
Gdzie Polacy jadają w tygodniu?
- w domu 65%
- w restauracjach i barach 16%
- w pracy/szkole 11%
- w budkach z jedzeniem 4%
Gdzie Polacy jadają w weekend?
- w domu 69%
- w restauracjach i barach 19%
- w pracy/szkole 4%
- w budkach z jedzeniem 3%
Jak widzisz, aby zwiększyć sprzedaż warto dysponować opcją dostawy do domu. Stosunkowo niewielki procent ludzi wychodzi do restauracji, a ci którzy wychodzą również mają swoje ku temu powody. Warto je poznać!
Jaką kuchnię preferują Polacy?
- polska 56% (ważna dla osób +50)
- włoska 52% (ważna dla kobiet)
- amerykańska 33% (ważna dla osób 15-18 lat)
- arabska (kebab) 22% (ważna dla osób 19-24 lat)
- regionalna 15% (ważna dla osób +50)
- chińska/wietnamska 15% (ważna dla mężczyzn)
- japońska (sushi) 9% (ważna dla osób 25-34 lat)
- śródziemnomorska (owoce morza) 8%
- meksykańska 5%
- wegetariańska 4% (ważna dla kobiet i osób 50+)
- eko/bio 3% (ważna dla alergików i osób 50+)
Powyższe informacje weź pod uwagę przy budowaniu menu lokalu. Menu powinno być dostosowane do Twojego idealnego gościa, nigdy na odwrót!
Jakie dania Polacy zamawiają na wynos lub z dowozem?
- pizza 65%
- kebab 27%
- kuchnia chińska 13%
- hamburgery 12%
- kuchnia polska 8%
- makarony 8%
- zapiekanki 8%
- hot-dogi 7%
- frytki 7%
- sałatki 6%
- sushi 5%
- naleśniki 4%
Innymi słowy, jeśli otwierasz pizzerię lub kebabownię, to oferta dowozu do domu powinna być Twoim obowiązkiem. Z kolei otwierając naleśnikarnię lub sushi, będzie ci trudno zarobić na dowozie dań. Oczywiście nie jest to niemożliwe. Mając naleśnikarnię, prawdopodobnie będziesz monopolistą w okolicy. Możesz to wykorzystać.
W jakich lokalach jadają miłośnicy fast foodów?
- kebab 50%
- burgerownie 13%
- budki z hot-dogami 10%
- lokale z zapiekankami 8%
- kanapkarnie 6%
- inne 2%
- lokale z frytkami belgijskimi 1%
Na przestrzeni lat świat fast-foodów bardzo się zmienił. Nieśledzenie nowości i zmian branżowych może być jedną z przyczyn upadku lokalu. Powyższe statystyki pokazują, że trudno ci będzie utrzymać się na małym rynku ze sprzedaży kanapek czy frytek belgijskich.
To tylko wycinek z gastronomicznego raportu Makro, choć bardzo istotny. Warto korzystać z raportów i statystyk podczas budowania biznesplanu restauracji jak i przy prowadzeniu lokalu. Pamiętaj, że zawsze możesz zlecić wybrane zadania specjalistom, korzystając z doradztwa gastronomicznego.
Zostaw komentarz