Aktualności gastronomiczne

Jak promować zdrowe jedzenie w restauracji?

zdrowe jedzenie w restauracji

Wraz ze wzrostem liczby osób z nadwagą następuje wzrost ludzi stołujących się w restauracjach. Misja lokali gastronomicznych na polu promocji zdrowego jedzenia będzie coraz większa.


Polska to kraj rozwijający się, więc nietrudno przewidzieć co będzie się działo u nas za kilkanaście lat pod kątem problemów zdrowotnych.
Wystarczy popatrzeć na USA lub na prognozy specjalistów. Już teraz prawie połowa społeczeństwa cierpi na nadwagę lub otyłość. Śledząc problemy krajów rozwiniętych można domniemywać, że zdrowe jedzenie w restauracji będzie zyskiwało na znaczeniu.

W jaki sposób właściciele restauracji mogą poprawić  zdrowie polskiego społeczeństwa i zarobić?

Aby restauracja  na promocji zdrowego, niskokalorycznego jedzenia nie straciła, a wręcz zyskała, musi zastosować kilka sztuczek. Wszak sok z pomarańczy będzie zawsze tańszy niż tłusty stek…

Istnieją strategie, które pozwalają utrzymać a nawet zwiększyć dotychczasowe zyski przy jednoczesnym promowaniu zdrowego jedzenia. Brian Wansink, profesor Marketingu Spożywczego Cornell University opracował jedną z nich.

W celu skutecznego zrównoważenia rentowności zakładu wraz ze wzrostem możliwości wyboru i spożywania zdrowszej żywności, restauracja może wziąć pod uwagę następującą pracę nad menu:
1. przeniesienie uwagi,
2. zwiększenie oczekiwań smakowych,
3. zwiększenie postrzegania wartości.

1. Jak zwrócić uwagę gości na zdrowe jedzenie w menu

Jest to trudne, ponieważ gros gości może wybierać pozycje na podstawie przyzwyczajenia lub swoich ulubionych potraw. Nawet nie zwracając uwagi na inne pozycje w menu.
Zwrócić uwagę gości na zdrowe pozycje w menu można za pomocą mechanizmów wyróżniających w menu: kolor czcionki, kontrastujące kolory, rozmiar czcionki, pogrubienia, wyróżnienia, obrazki.
W eleganckich restauracjach można zgrupować zdrowe dania w menu w wyróżniającej się rubryce. Rubryka może nosić specjalną nazwę zachęcającą do skorzystania, np. „Polecane przez szefa kuchni”, „Prosto z polskiej wsi”, „Dania tradycyjne” itp.

Profesor zaleca, aby nigdy nie reklamować zdrowej żywności jako zdrowej żywności. „Gościowi czytającemu zapali się lampka i pomyśli od razu, że gdyby chciał zjeść zdrowo to poszedłby do mamy „. Musimy jednak wziąć pod uwagę, że w Ameryce ludzie są wszem i wobec atakowani zdrową żywnością. W Polsce póki co stwierdzenie „zdrowa żywność” lub 'żywność ekologiczna” nie kojarzy się negatywnie.

Restauracja może zbudować menu na wzór strony tytułowej czasopisma.  Gość odczytuje menu potrawy w ten sam sposób, w jaki skanuje gazetę. Zdrowe potrawy warto więc umiejscowić w rogach i oznaczyć obrazkiem lub ikonką.

2. Przekazanie gościom jak smakuje jedzenie które oferuje restauracja

Badania wskazują, że smak może być bardzo subiektywny w interpretacji. W związku z tym opisowe nazwy menu mogą zwiększyć percepcję sensoryczną oraz ogólną ocenę produktu.

Według amerykańskich badaczy gastronomii, istnieją cztery typy nazw, które mogą pomóc gościom w wyborze zdrowej żywności:
1. Nazwy zmysłów (chrupiący groszek)
2. Nazwy geograficzne (podhalański ser)
3. Nazwy nostalgiczne (babcine ciasto)
4. Nazwy firmowe (zupa na piwie Ciechan)

Jeśli osobiste doświadczenie gościa dotyczące nazwy jest pozytywne, wówczas szansa na wybór danej potrawy zwiększa się. I tak „Soczysty filet z owoców morza znad Adriatyku” sprzeda o 28% więcej niż „filet z owoców morza”.

3. Zwiększenie wartości dania

Owa strategia ma za zadanie odwrócić uwagę gościa od ceny dania lub zminimalizować ten aspekt podczas wyboru dania. Amerykańcy naukowcy zwracają uwagę na pomijanie waluty i nie pisanie zer po przecinku w cenach. W wariancie polskim wygląda to następująco:

tak jest bardzo źle – 14,00 PLN
tak jest źle – 14,00
tak jest lepiej – 14 PLN
tak jest bardzo dobrze – 14,-

Pozycje w zdrowym menu które mają większą marżę restaurator może promować wykorzystując podane w pierwszym punkcie wyróżnienia: pogrubienie, zdjęcie, obrazek.

Powyższa strategia jest strategią win-win, a więc korzyści odnoszą zarówno goście jak i właściciel restauracji. Warto pamiętać, że promocję zdrowego jedzenia w restauracji można ubrać w ramkę CSR.

CSR, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu może odgrywać znaczącą rolę w funkcjonowaniu restauracji. CSR jest elementem marketingu, a więc reklama faktu iż lokal przyczynia się do poprawy zdrowia Polaków będzie działała na korzyść restauracji.

źródło: foodpsychology.cornell.edu

Oceń
[Głosów: 0 Ocena: 0]

Zostaw komentarz

Call Now Button