Aktualności gastronomiczne

Sanepid uspokaja klientów restauracji: “Obróbka termiczna niszczy koronawirusa”

koronawirus zalecenia sanepidu

W związku z koronawirusem, restauracje mogą sprzedawać dania na wynos lub z dostawą do domu. Mimo to, wiele osób boi się zamawiać dania z restauracji. Sanepid opublikował ważne informacje dla branży gastronomicznej. Zalecenia dotyczą między innymi obróbki termicznej żywności i mycia rąk.

W związku z pandemią koronawirusa Główny Inspektorat Sanitarny przekazał ważne informacje w sprawie obróbki termicznej żywności. Wiele osób boi się zamawiać dania z restauracji, które obecnie mogą sprzedawać dania na wynos lub z dostawą do domu. Zgodnie ze stanowiskiem EFSA z dnia 9.03.2020, nie ma dowodów na to, że żywność może być źródłem lub pośrednim ogniwem transmisji wirusa SARS COV-2.

EFSA podkreśla, że na podstawie doświadczeń z wirusami SARS i MERS można sądzić, że nie dochodzi do infekcji człowieka poprzez żywność wirusem SARS COV-2. Tak więc jest mało prawdopodobne, aby wirus przenosił się przez żywność, i nie ma dotychczas dowodów aby miało to miejsce.

Koronowirusy potrzebują gospodarza, którym jest człowiek. Dokładna obróbka termiczna niszczy wirusa, ponieważ koronawirus ulega zniszczeniu gdy zastosuje się odpowiednią kombinację czasu i temperatury, np. 60 st.C przez 30 min. Tak więc w przypadku mięsa, produktów surowych, typowa obróbka cieplna eliminuje zanieczyszczenie mikrobiologiczne, w tym również SARS COV-2.

Zobacz też: Kontrola UOKiK w barze i restauracji – co sprawdzają?

Zalecenia Sanepidu dla właścicielu lokali gastronomicznych

Każdy z nas stosując podstawowe zasady dobrej praktyki higienicznej może zapobiec zanieczyszczeniu żywności. Mając na uwadze obowiązujące przepisy w zakresie bezpieczeństwa żywności wskazane jest, aby zarówno producenci żywności jak również sklepy, hurtownie:

  • Przypominały pracownikom zasady higieny osobistej, mycia rąk, obowiązku informowania o złym stanie zdrowia, nie tylko osobom mającym bezpośredni kontakt z zakładem i żywnością, ale również pracownikom biurowym, kierowcom, dostawcom, współpracującym rolnikom, serwisantom etc.
  • Wzmogły nadzór nad przestrzeganiem zasad higieny przez pracowników, i ściśle je egzekwowali.
  • Przeanalizowały wewnętrzne procedury czyszczenia i dezynfekcji powierzchni roboczych, podłóg, maszyn, również w sklepach, tam gdzie klienci są potencjalnym źródłem zanieczyszczenia (koszyki sklepowe, kasy, taśmy przy kasach, poręcze, uchwyty) i jeśli to wymagane – zwiększyć częstotliwość wykonywanych zabiegów.
  • Dokonały weryfikacji dobrych praktyk higienicznych oraz procedur HACCP, aby wyeliminować ewentualne luki lub możliwe ścieżki zanieczyszczeń.
  • Starały się ograniczać w miarę możliwości ekspozycję w sklepach żywności nieopakowanej, przeznaczonej do bezpośredniego spożycia szczególnie pieczywa, ciast, a tam gdzie żywność nieopakowana jest pakowana przez konsumenta- zwracać uwagę na właściwą higienę (nie kasłanie/kichanie w stronę innych osób i w stronę towaru, zwracanie uwagi przez obsługę, wywieszenie tabliczek ostrzegających).
  • Ograniczyły podróże służbowe do minimum, jak również przestrzegały zasad dostępu do zakładu produkcji przez osoby zewnętrzne.
  • W celu zapobiegnięcia niedoborom kadrowym- uświadomiły pracowników, że zarówno oni jak i ich rodziny powinny przestrzegać zasad higieny, stosować ograniczenia zalecane aktualnie przez władze. Kolejnym działaniem, jest egzekwowanie podziału na strefy, szczególna dbałość o higienę miejsc wspólnych takich jak szatnie, przebieralnie, łazienki, stołówki.
  • Zmorzyły procedury mycia i czyszczenia toalet.
  • Opracowały wewnętrzny plan zarządzania kryzysowego.

Zobacz też: Strona www dla restauracji – jak powinna wyglądać?

Pracownicy restauracji muszą myć ręce:

  • Przed rozpoczęciem pracy;
  • Przed kontaktem z żywnością, która jest przeznaczona do bezpośredniego spożycia, ugotowana, upieczona, usmażona;
  • Po obróbce lub kontakcie z żywnością surową, nieprzetworzoną;
  • Po zajmowaniu się odpadami/śmieciami;
  • Po zakończeniu procedur czyszczenia/dezynfekcji;
  • Po skorzystaniu z toalety;
  • Po kaszlu, kichaniu, wydmuchaniu nosa;
  • Po jedzeniu, piciu, lub paleniu;
  • Po kontakcie z pieniędzmi;

źródło: https://gis.gov.pl/

Właścicielu lokalu gastronomicznego!

Jeśli chcesz poprawić lub dokonać analizy prawidłowości wdrożenia dokumentacji HACCP w swoim lokalu, koniecznie zgłoś się do naszych fachowców: wypełnij formularz

Oceń
[Głosów: 0 Ocena: 0]

Zostaw komentarz

Call Now Button