Chcesz otworzyć lokal gastronomiczny i zastanawiasz się nad wyborem odpowiedniej lokalizacji? Lokalizacja na restaurację to czasem nawet 50% sukcesu.
W branży gastronomicznej pechowo usytuowany lokal może nie przynosić takich dochodów, jakie miałby, gdyby był w lepszym miejscu. Często mówi się “100 metrów od sukcesu”, wskazując na miejsca 100 metrów od rynku.
Optymalna lokalizacja dla restauracji to czynnik, który mocno zbliża restauratora do wymarzonego sukcesu w branży gastronomicznej. Szukając dogodnej lokalizacji dla knajpy należy uwzględnić wiele czynników: szanse i zagrożenia związane z danym miejscem, specyfikę okolicy, profil potencjalnych klientów, koszty związane z prowadzeniem lokalu, a także konkurencję. Zdarza się, że otwarcie restauracji obok konkurencji ma sens. Więcej o tym przeczytasz tutaj.
Ciężko o lokalizację idealną, zazwyczaj restauratorzy muszą podejmować decyzję na podstawie zestawienia plusów i minusów.
Profil restauracji a lokalizacja lokalu
Menu restauracji oraz sposób jej działania powinien być dostosowany do lokalizacji, w której się znajduje. Jeśli jest to typowa okolica z biurowcami, warto pomyśleć o typowych daniach lunchowych oraz obiadowych. Jeśli jest to okolica zdominowana przez bloki i domy mieszkalne, lepiej sprawdzi się restauracja, w której okoliczni mieszkańcy będą mogli przyjść i zrelaksować się przy spokojnej muzyce i dobrym jedzeniu.
Największy potencjał ma oczywiście centrum miasta, gdzie znajduje się zarówno wiele miejsc pracy, jak również atrakcji, do których ochoczo przybywają sami mieszkańcy, jak również turyści. Lokal gastronomiczny w centrum wiąże się również z dużo wyższymi kosztami prowadzenia działalności.
Jakie atuty oferuje wybrana lokalizacja?
Na początek warto oszacować zalety danej lokalizacji. Oceńmy to, co znajduje się w okolicy i spróbujmy wyodrębnić profil potencjalnego klienta naszej restauracji. Wśród atutów lokalu możemy wymienić: przestronne i jasne wnętrza, dobrą wentylację, sporo miejsca przed lokalem, co pozwoli na ustawienie tablicy reklamowej, czy chociażby ogródek piwny.
Atuty lokalu warto oceniać nie tylko przez pryzmat wygody gości, ale również ewentualnych kosztów prowadzenia restauracji w tym właśnie miejscu. Ważnym udogodnieniem może być również parking lub plac zabaw, co zwiększa szanse na przyciągnięcie rodzin z dziećmi.
Przegląd konkurencji w okolicy
Biznes plan powinien uwzględniać nie tylko szanse, ale również zagrożenia. Wybierając lokalizację dla restauracji zawsze należy przeanalizować konkurencje – jakie restauracje działają w okolicy? W jakiej kuchni się specjalizują? Jakie są opinie klientów na ich temat?
Warto poszukać niszy i wyjść na przeciw oczekiwaniom okolicznych mieszkańców. Jeśli w okolicy działają już dwie pizzerie, otwieranie trzeciej jest bardzo ryzykowne. W takich sytuacjach złota zasada głosi: wziąć pod uwagę działania konkurencji, a następnie zrobić to lepiej. Niemniej jednak, otwieranie lokalu gastronomicznego w miejscu, gdzie konkurencja jest silna, a liczba potencjalnych klientów ograniczona, ryzyko jest naprawdę bardzo duże.
Lokalizacja a koszty prowadzenia restauracji
Wybór lokalizacji pod restaurację może mieć duży wpływ na koszty prowadzenia lokalu w tym miejscu. Należy pamiętać o takich kwestiach, jak: czynsz, opłata za najem (lub miesięczna rata kredytu) czy też rachunki za prąd, wodę i gaz uzależnione od dostępnych dostawców.
Jeśli restauracja posiada okna wychodzące na południe, wówczas należy mieć na względzie, że w lecie mogą wzrosnąć koszty związane z klimatyzacją. Wybierając lokalizacje należy zwracać uwagę na wszelkie niuanse, które w ostatecznym rozrachunku mogą mieć duże znaczenie w kontekście bilansu restauracji.