Alergicy doświadczają wielu trudności podczas wyboru jedzenia w restauracji. Muszą bowiem bardzo skrupulatnie przestrzegać zaleceń lekarza i unikać składników, które mogłyby wywołać niepożądane reakcje ze strony organizmu.
Wiele restauracji wciąż nie posiada oferty odpowiednio dostosowanej do potrzeb tych klientów. Co powinna zrobić restauracja, które chce wyjść na przeciw oczekiwaniom alergików i osób z nietolerancją określonych produktów?
Przejrzysta i transparentna karta dań to podstawa
Absolutną podstawą jest karta dań, w której oznaczone zostaną wszelkie alergeny, które mogą znajdować się w jedzeniu. Do najpopularniejszych alergenów zaliczymy: gluten, laktozę, orzechy, sezam, seler, soję oraz niektóre ryby.
W karcie dań warto zamieścić także podstawowe informacje o wartościach odżywczych danego posiłku wraz z jego kalorycznością. W ostatnich latach, świadomość wielu ludzi na temat zdrowego odżywiania znacząco wzrosła.
Dlatego też, coraz większa liczba klientów zwraca uwagę na to, czy wybrana restauracja oferuje transparentną kartę dań, w której można znaleźć wszystkie informacje na temat interesującego ich posiłku.
Alternatywy dla popularnych produktów spożywczych
Restauracje powinny być przygotowane na prośby alergików, którzy poproszą o to, aby zamienić jeden ze składników. Do popularnych próśb zaliczymy: zamianę makaronu pszennego na makaron bezglutenowy, zamianę mleka krowiego na mleko sojowe czy też zamianę cukru na erytrytol lub ksylitol.
Restauracje powinny wychodzić na przeciw potrzebom alergików, osób z nietolerancją, wegetarian i wegan, a także diabetyków. W sumie uzyskujemy bowiem bardzo pokaźną grupę potencjalnych klientów, którzy zrezygnują z usług restauracji, jeśli w jej karcie nie znajdą dań dostosowanych do swoich indywidualnych potrzeb.
Szkolenia dla pracowników restauracji
Wiele osób wciąż żartuje sobie z niektórych zwyczajów żywieniowych, twierdząc np. że unikanie glutenu to dziwaczna moda. Tymczasem, dla osób z celiakią, gluten może być bardzo poważnym zagrożeniem.
O ile osoby na ulicy mogą żartować do woli, o tyle ignorancja w restauracji jest absolutnie niedopuszczalna. Dobrym pomysłem może być wysłanie kucharzy oraz obsługi na szkolenie związane z alergiami oraz obsługą alergików, diabetyków, wegan oraz innych klientów, którzy nie przyjmują określonych produktów żywnościowych.
Kucharze zaczną zwracać większą uwagę na dobór i mieszanie składników, podczas gdy obsługa będzie w stanie odpowiedzieć na wszelkie pytania takich klientów.
Dania stworzone specjalnie z myślą o alergikach
W karcie dań warto przygotować przynajmniej kilka pozycji dań przygotowanych specjalnie z myślą o alergikach. Takie dania nie powinny zawierać popularnych alergenów. Do tego dochodzą oczywiście pozycje stworzone z myślą o wegetarianach i weganach.
Na karcie można umieścić informacje na temat ewentualnych alternatyw dla niektórych składników. Jeśli Twoja karta dań będzie przygotowana na wyzwania stawiane przez alergików, diabetyków, wegan i wegetarian, restauracja automatycznie zacznie przyciągać nowych klientów.
Wieść o tym, że dana knajpa dba o potrzeby takich klientów szybko zostanie przekazana chociażby na kanałach social media.