Dobra obsługa w restauracji ma ogromny wpływ na atmosferę w lokalu i zadowolenie klientów. To także obsługa dba o grubsze portfele kucharzy oraz pomocy kuchennej, jako iż w wielu restauracjach dobrym zwyczajem jest podział napiwków na wszystkich pracowników.
W tym artykule omówimy siedem popularnych błędów obsługi, które mogą niekorzystnie odbić się na renomie lokalu gastronomicznego.
Dotykanie sztuców i zastawy
Dotykanie lśniących sztuców, szklanek i kieliszków pozostawia nieestetyczne ślady, które klient z pewnością zauważy. Jedną z cenniejszych umiejętności kelnerów jest zatem prawidłowe noszenie czystych sztućców i zastawy, tak, aby nie zostawiać na nich śladów palców.
W dużej mierze zależy to od dobrej organizacji pracy oraz zapewnienia serwetek i tac pomocnych w estetycznym dostarczaniu wszystkich elementów zastawy.
Nieprzyjemny zapach
Kelner palący papierosy to spore zagrożenie dla restauracji. Zapach papierosów jest niestety bardzo wyczuwalny, zwłaszcza przez osoby, które nie palą. Przykry zapach po zapaleniu może utrzymywać się nawet przez kilka godzin.
W związku z tym, kelnerzy powinni powstrzymać się od palenia w trakcie pracy. Do tego dochodzi konieczność zaopatrzenia się w dobre perfumy. Perfumy kelnerów i kelnerek nie mogą być jednak zbyt intensywne, ponieważ każdy ma inny gust w aspekcie ulubionych zapachów.
Zaniedbane ręce
Czyste ręce i równo przycięte paznokcie to absolutna podstawa! Klienci, a zwłaszcza klientki bardzo zwracają uwagę na dłonie kelnera lub kelnerki. Jeśli są one zaniedbane i przesuszone, nie robi to najlepszego wrażenia. Jeśli są brudne i, o zgrozo, odstraszają żałobą za paznokciami, wówczas nie może dziwić reakcja klientów, którzy zdecydują się opuścić lokal.
W tym punkcie warto podkreślić ogólną rolę nienagannego wyglądu, na który składa się fryzura, cera, dłonie, uprasowane ubranie czy czyste buty.
Dotykanie klientów
Błędem jest również dotykanie klientów. Ważną umiejętnością kelnera i kelnerki jest takie poruszanie się dookoła klientów, aby nie naruszać ich strefy komfortu. Natomiast bardzo poważną gafą jest celowe dotykanie klientów, nawet lekkie poklepanie lub położenie dłoni na ramieniu. Nie jest to wskazane nawet w przypadku stałych i dobrze znanych klientów.
Prywatne rozmowy
Kolejnym powszechnym błędem spotykanym w wielu restauracjach są prywatne rozmowy pomiędzy obsługą. Zwłaszcza, jeśli w takie rozmowy wkradną się wulgaryzmy lub wątki intymne. Nawet ciche i dyskretne rozmowy na tematy prywatne nie są wskazane, ponieważ klient oczekujący przez dłuższą chwilę na podejście obsługi na pewno zauważy te rozmowy i poczuje się zaniedbany.
Brak obycia z winem
Kelnerzy powinni również dysponować podstawową wiedzą na temat wina, aby wiedzieć, co można polecić do określonych posiłków. Kolejnym atutem jest prawidłowe obycie się z winem.
W praktyce, wybór wina w dobrej restauracji to prawdziwa ceremonia: począwszy od przekazania korka do powąchania, poprzez polanie niewielkiej ilości mężczyźnie, aby ten mógł podjąć decyzję i zaakceptować dane wino. Samo nalewanie wina w sposób estetyczny również wymaga pewnej wprawy.
Brak rzetelnej wiedzy o karcie dań
Kelner będzie miał spore problemy z poleceniem dania klientowi, jeśli nie będzie znał mocnych stron karty. Poważną gafą będzie również brak wiedzy na temat składników wchodzących w skład potrawy. Kelner nie jest kucharzem i nie musi posiadać profesjonalnej wiedzy na temat gastronomii, jednakże dobre wyuczenie się karty dań jest zdecydowanie wskazane.